Hír: Abonyi diákok Zomborban
(Kategória: Városi rendezvények)
Küldte: Handi
2008 október 10 péntek - 07:52:09

A Nemzeti Civil Alapprogram magyarországi civil szervezetek határon átnyúló civil kapcsolatainak kialakítására kiírt pályázatán a Fiatalok Egészséges Életmódjáért Egyesület támogatást nyert. Az egyesület az abonyi diákok számára Zomborba szervezett 3 napos kirándulást egy kinti egyesület és a zombori Veljko Petrovic Gimnázium magyar nemzetiségű tanárai segítségével és szerb igazgatója támogatásával.

A programon összesen 71 fő vett részt, amiből 50 abonyi középiskolás diák volt. Jelen volt még a gimnázium igazgatója, Dévainé Kazinczy Sára, igazgatóhelyettesei, az egyesület elnöksége és Abony Város polgármestere, Romhányiné dr. Balogh Edit.

Péntek reggel indultunk el a középiskola elől két busszal. A röszkei határátkelés után kora délután érkeztünk meg Palicsra, ahol egy gyönyörű szabadidőközpontot hoztak létre. Itt egy tó partján sétáltunk, majd a közeli állatkertet jártuk végig. Zárásra érkeztünk ugyan, de még a szabadkai híres piacon is tudtak nézelődni a gyerekek.
Délután 5 órakor vártak minket a zombori gimnáziumban.

A szerbiai gimnázium 650 fős, és 3 évfolyamon egy-egy magyar tagozatos osztálya van. Szerb és főleg magyar nemzetiségű diákok vártak minket egy kedves kis műsorral. Szerb dalok, zeneművek hangzottak el, és a végén magyar Presser-dalokat is énekeltek. Természetesen nagy tapsvihar volt a „jutalmuk”. A díszterem végében pogácsa, üdítő várta a nap végére lassan megéhező magyarországi diákokat és kísérőiket is.
18 órakor fogadta a népes csapatunkat Zombor Város polgármestere a polgármesteri hivatal dísztermében. Egy zombori szociológus előadást tartott Zombor történelméről, illetve a díszteremben található 40 m2 -es monumentális festményről, amit újvidéki egyetemistákkal együtt hallgattunk meg.

Utána elkalauzoltak minket a Szentháromság templomba, ahol mint kiderült, rendszeres magyar nyelvű szertartások és misék vannak. Azután egy pravoszláv ortodox templomban vártak bennünket, ami az újdonság valóságos „mellbevágó” élményével hatott ránk, hiszen többségünk most volt először hasonló jellegű templomban.
Este jellegzetes szerb vacsorát kaptunk a zombori középiskolai kollégiumban. Szombaton korán a reggeli után indultunk el busszal Újvidékre. Itt a Tartományi Képviselő Testület Oktatási Minisztériumában fogadott minket az oktatási miniszterhelyettes, majd az Újvidéki Egyetem Bölcsészeti Tanszék hungarológiai karának tanszékvezető egyetemi professzora az egyetem dísztermében. Délután megnéztük a Krusedol ortodox pravoszláv kolostort a Fruska Gora nemzeti parkban.Végig kísértek bennünket a zombori diákok és tanáraik egy külön busszal, akik megszervezték nekünk a kinti programot.A zombori gimnázium diákjai mulatságot szerveztek az abonyi diákjainknak a vacsora után.Vasárnap délelőtt indultunk vissza, amikor már az utolsó dinárjaikat is elköltötték a diákok Zomborban. A határon másfél órát álltunk, az alapos átvizsgálás során saját bőrükön tapasztalhatták a schengeni határ jelentőségét, az átlépés nehézségeit.Délután 6 órakor érkeztünk meg Abonyba egy fárasztó, de élményekben annál dúsabb szerbiai kirándulás végeztével.

Ezen hír származási helye: abony.hu